Translate to a different language

zaterdag 28 mei 2011

Icefields Parkway

Rond 8u. vertrek ik naar Jasper, het is zonnig maar erg fris.
Jasper is een toeristisch alpen dorp in een dal omgeven door besneeuwde bergtoppen van rond de 2500m.
Na wat fotos gemaakt te hebben en wat kleine boodschappen begin ik aan de Icefields Parkway.
De Rocky Mountains zijn prachtig en het is goed te zien hoe de bergen door het continent omhoog gedrukt zijn. De weg is een erg makkelijke rechte en vlakke route dat vooral door het rivierdal loopt.
Zo nu en dan is er een opstopping omdat er vlak langs de weg een beer loopt.
En natuurlijk doe ik gezellig mee de opstopping in stand te houden.
Beren, Elanden, Mariboe`s, Wasberen, Adelaars vandaag heb ik ze allemaal gezien.
Vanaf halverwege gaat de weg dan toch omhoog, niet erg stijl maar het brengt je wel naar een hoogte van net iets meer dan 2000 meter wat dus boven de sneeuwgrens is.
Het begint dan ook te sneeuwen.
Helemaal boven ben je boven de wolk en is er een prachtig uitzicht over een gladser.
Aan de andere kant naar beneden stop ik halverwege om nog wat foto`s te maken van het uitzicht.
Een touringcar vol nederlanders die hier ook gestopt zijn om van het uitzicht te genieten komt mijn kant op omdat ze een nederlandse auto zien.
Na ongeveer een kwartier de mensen jalours gemaakt te hebben met wat ik allemaal heb gezien moet de bus weer verder en kan ik dan toch eindelijk mijn foto`s maken. ;-)
Bij Banff ga ik op de camping waar je een vergunning nodig hebt om een vuurtje te stoken,
voor $ 8,80 koop ik de vergunning en wat blijkt later, je krijgt er gratis hout bij geleverd.
Tunnel Mounten Campground is groots opgezet en er is volop keuze wat voor soort plekje je wil hebben, helemaal top!