Translate to a different language

vrijdag 3 augustus 2012

Vier eilanden boottocht, dolfijnen en een andere startmotor

Wat een dag! Om 9u vertrekt de boot om vier eilanden te bekijken.


Goli Otok, het Kroatische Alcatraz! (letterlijk het naakte, barre eiland)
Hier zijn vroeger politiek gevangenen opgesloten, vaak intellectuelen dit tegen het regime waren.
Vanaf 1949 werd het eiland officieel een gevangenis en strafinstelling (dwangarbeid). Het eiland werd bewaakt door patrouilleboten die om het eiland en langs de kust voeren om ongenode gasten weg te jagen en op afstand te houden. Goli Otok was strikt geheim.
Als ik `s avonds na 18u terug kom bij de camper krijg ik goed nieuws "er is een andere startmotor!"
Voor 1250 kuna ben ik weer gered, ook krijg ik de losse onderdelen van mijn oude starter in een kratje mee. Morgen ochtend maar sleutelen!