Translate to a different language

vrijdag 13 juli 2012

Het is vrijdag 13, op naar Matera


De zuidkust laat ik achter me en rij landinwaarts via Santa Maria d'Anglona wat boven op de bergtop ligt richting Tursi waar ik nogmaals naar de bergtop rij om Rabatana  (ex. Convente di S.Francesco di Assisi) te bekijken. Om daarna weer verder landinwaarts te rijden naar Matera.
Als ik de stad door rij om de camperplaats te zoeken kom ik als langs het kasteel en maak een paar foto`s. Deze camperplaats is er niet meer helaas en ga naar de volgende net buiten de stad.
Dit blijkt een toptreffer te zijn. De Familie Jaspers staan er al, die me vertellen dat hier prachtige excursies gedaan worden. Ik besluit 2 nachten te blijven. Na een leuk gesprek besluit ik met de geplande excursie van die avond mee te gaan de stad in om de Sassi te bezichtigen. We krijgen een gids "Anna" die ons de oude stad laat zien en in het engels de wetenswaardigheden verteld. Wat een historie van dit Unesco Erfgoed stadje dat in een Tuffsteen Canyon is gelegen! Dat hier in de jaren 50 nog zoveel mensen (30.000) in zulke onmogelijke omstandigheden hebben kunnen leven. Het zijn allemaal grotwoningen op elkaar gepakt zonder Electra, stromend water of WC. Na de rondleiding met z'n allen nog een ijsje in de stad en terug naar de CP. Daarna hebben we bij de mensen van de camperplaats gegeten.